Zdrowie i uroda

Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania na grypę?

• Zakładki: 121


Według WHO każdego roku blisko 10% osób dorosłych i nawet 20-30% dzieci na świecie choruje na grypę. Większość wraca do zdrowia w ciągu 7-10 dni, ale dla nielicznych ta przypominająca zwykle przeziębienie choroba może być śmiertelna. Czy jesienno-zimową porą, gdy wiele osób wokół nas cierpi z powodu bólu stawów i mięśni, zmagając się z gorączką, suchym kaszlem i katarem, uniknięcie zachorowania jest w ogóle możliwe? Czy istnieją sposoby, by zmniejszyć ryzyko zachorowania na grypę? Tego dowiesz się z naszego artykułu. 

Grypa to jedno z najczęściej występujących wirusowych zakażeń układu oddechowego. Chociaż często jest mylona z przeziębieniem, może prowadzić do poważniejszych powikłań, szczególnie wśród osób starszych, dzieci oraz osób z obniżoną odpornością. Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na grypę, kluczowe jest podejmowanie odpowiednich środków profilaktycznych i dbanie o ogólną kondycję zdrowotną.

Profilaktyka grypy – dieta wzmacniająca organizm

Ważną rolę w zapobieganiu grypie odgrywa właściwe odżywanie. Dieta bogata w witaminy i minerały, zwłaszcza witaminę C i cynk, wspiera układ immunologiczny. Spożywanie świeżych owoców i warzyw, pełnoziarnistych produktów oraz zdrowych tłuszczów pomaga utrzymać organizm w dobrej kondycji i gotowości do walki z infekcjami. Owoce bogate w witaminę C  (np. cytrusy, papryka) wzmacniają bariery obronne organizmu, a warzywa krzyżowe takie jak brokuły czy kapusta zawierają glukozynolany, które mogą wykazywać działanie antywirusowe. W okresie wzmożonych zachorowań na grypę można również stosować suplementy diety wspomagające odporność. 

Profilaktyka grypy – znaczenie zdrowego snu i unikanie kontaktu z osobami chorymi

Zdrowy sen jest kluczowym elementem profilaktyki grypy. Podczas snu organizm regeneruje się, dzięki czemu zostaje wzmocniona odporność. Niedobór snu może prowadzić do obniżenia funkcji układu odpornościowego, co zwiększa ryzyko zachorowania. Dorośli powinni spać od 7 do 9 godzin na dobę. Dzieci i młodzież potrzebują więcej czasu na odpoczynek – 11-14 godzin w początkowych latach życia i 8–9 godzin, gdy dziecko ma lat 12 lat lub więcej. Kolejną ważną kwestią jest unikanie kontaktu z osobami chorymi. Wirusy grypy przenoszą się drogą kropelkową, dlatego ważne jest, aby trzymać dystans od osób kaszlących czy kichających. W przypadku konieczności kontaktu z chorymi należy stosować środki ochronne takie jak maseczki oraz często myć ręce.

Profilaktyka grypy – szczepienia 

Najlepszym sposobem na zmniejszenie ryzyka zachorowania na grypę sezonową – i tym samym unikniecie poważnych powikłań – są coroczne szczepienia.  Szczepionki są aktualizowane każdego roku, aby odpowiadać dominującym szczepom wirusa. Zaleca się je przede wszystkim osobom w grupie ryzyka: seniorom, dzieciom, kobietom w ciąży oraz osobom z obniżoną odpornością. Od 2023 roku chcąc zaszczepić się przeciwko grypie, można udać się do apteki. Niestety świadczenie bez wcześniejszej wizyty u lekarza jest odpłatne. Osoby, które uzyskały receptę na szczepionkę refundowaną od lekarza, mogą odegrać ją osobiście w aptece lub też za pośrednictwem asystenta leków, czyli osoby, która realizuje receptę w imieniu chorego. Aby zaufana osoba mogła odebrać przepisane przez lekarza leki (szczepionkę), musi dysponować papierową receptą lub też danymi umożliwiający realizację e-recepty, tj.  4-cyfrowym kodem lub kodem kreskowym i numerem PESEL pacjenta.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
76 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *