Spokój rodziny można zapewnić na wiele sposobów. Jedną z ważnych kwestii jest zadbanie o kwestie finansowo-prawne. Często zdarza się jednak, że na ten temat wiedzę ma tylko jedna osoba, która na co dzień zajmuje się rachunkami. Problemy pojawiają się jednak, gdy jej zabraknie. Z pomocą może przyjść prosta metoda, czyli założenie specjalnej teczki na rodzinne dokumenty. Czym jest „czerwona teczka” i kto powinien ją założyć? Jakie informacje w niej przechowywać? Komu zapewnić dostęp do rodzinnych dokumentów? O tym przeczytacie poniżej.
Czym jest tak zwana „czerwona teczka”?
Paradoksalnie „czerwona teczka” wcale nie musi być w dokładnie takim kolorze. Ma on jednak symbolizować z jednej strony to, że znajdują się w niej ważne z punktu widzenia rodziny informacje, z drugiej ułatwiać jej identyfikację w natłoku innych dokumentów, których w domach naprawdę nie brakuje.
A co to w ogóle jest? Tym mianem określa się segregator lub teczkę, do której trafiają wszystkie kluczowe informacje na temat rodzinnych finansów, stanu posiadania, ubezpieczeń czy innych umów, niezbędnych dla zachowania spokoju i komfortu życia.
Zgrupowanie ich wszystkich w jednym miejscu ułatwia rodzinie uporządkowanie spraw lub szybką reakcję w sytuacjach nagłych – gdy dochodzi do rozmaitych nieprzewidzianych zdarzeń, w tym wypadku czy śmierci członka rodziny.
Co powinno się w niej znaleźć, a co nie?
Zestaw dokumentów, trafiających do takiej teczki, to sprawa mocno indywidualna. Najczęściej znajdują się w niej:
- informacje o kontach w bankach i SKOK-ach, akcjach, obligacjach,
- dane o polisach ubezpieczeniowych (w tym OFE, IKZE, IKE),
- podstawowe informacje na temat posiadanych ruchomości i nieruchomości,
- listy zobowiązań (kredyty bankowe, karty kredytowe, pożyczki prywatne),
- listy dłużników,
- dokumenty dotyczące prowadzonych działalności gospodarczej,
- umowy na domowe media.
W takim miejscu podaje się oczywiście tylko podstawowe informacje, które ułatwiają łatwe rozeznanie się w domowych finansach i ogólnej sytuacji, gdy zabraknie osoby zajmującej się tym na co dzień. Czasami dodaje się do takiej teczki też adresy e-mail, miejsca przechowywania dokumentów w chmurach czy nazwy kont na portalach społecznościowych.
Zdecydowanie odradza się, by w takim miejscu znalazły się wrażliwe dane, jak numery PIN, dane logowania do kont bankowych etc. Zebrana dokumentacja ma bowiem ułatwiać dostęp do kluczowych danych, a nie stanowić cenny pakiet wiedzy dla ewentualnych niepowołanych osób, które mogłyby wejść w posiadanie „czerwonej teczki”.
Kto ma mieć dostęp do „czerwonej teczki”?
Gdy traci się osobę bliską, często nie ma się czasu ani sił do tego, by zajmować się rozmaitymi formalnościami. Szuka się zatem pomocy. W organizacji ceremonii pożegnania i pochówku pomagają specjaliści z zakładów pogrzebowych, jak choćby: https://dompogrzebowylomianki.pl. Z pozostałymi tematami rodzina zostaje jednak sama. Zebranie wszystkich kluczowych dokumentów w jednym miejscu bywa wielkim wsparciem, by przejść przez okres żałoby, dbając przy tym o bezpieczeństwo rodziny.
Wiedzę o istnieniu teczki powinni mieć wszyscy dorośli członkowie rodziny, a także starsze dzieci, które w niektórych sytuacjach również mogą musieć skorzystać ze znajdujących się tam danych. Zachowajmy jednak zdrowy rozsądek, by o takiej dokumentacji wiedzieli tylko wybrani. To też sposób na ochronę ważnych informacji.
Gdzie najlepiej przechowywać teczkę? Można schować ją w zamykanej szufladzie, sejfie lub innym bezpiecznym miejscu, znanym i dostępnym dla rodziny.
Dobre zabezpieczenie rodziny i porządek w dokumentacji – podsumowanie
Zebranie wszystkich potrzebnych informacji na temat finansów i stanu posiadania rodziny ma olbrzymie znaczenie i ułatwia działanie w sytuacjach kryzysowych. To sposób na zabezpieczenie bliskich na każdą sytuację – a jak doskonale wiemy życie potrafi zaskakiwać. Na ile możemy trzeba być zatem na to przygotowanym.